Pijn is een veelvoorkomende klacht en is er in allerlei soorten. Denk aan stekende pijn, doffe pijn, zeurende pijn, kloppende pijn of pijn die zich verplaatst. Pijn is een onplezierige sensorische en/of emotionele ervaring veroorzaakt door daadwerkelijke of mogelijke weefselschade. Er kan daarnaast sprake zijn van weefselbeschadiging; ergens in het lichaam dreigt of is letsel ontstaan. Soms ontstaat pijn echter ook zonder aanwijsbare lichamelijke oorzaak.

Acute pijn en chronische pijn

Acute pijn is een signaal dat er ergens in uw lichaam een beschadiging is opgetreden en dat daar iets aan gedaan moet worden. We voelen acute pijn, omdat zenuwuiteinden sterk geprikkeld worden of beschadigd raken. Daarna geven de zenuwen de pijn door aan de hersenen.

Chronische pijn is pijn die minimaal zes weken aanwezig is. Dat kan continu of afwisselend en wordt gekenmerkt doordat de pijn niet goed kan worden verklaard door een beschadiging in het lichaam. Deze pijn kan leiden tot een negatieve spiraal, waarbij iemand steeds minder actief wordt. Chronische pijn kan bovendien ontstaan zonder dat er sprake is van lichamelijk letsel of van een medische oorzaak. Wanneer er medisch gezien niets wordt gevonden betekent dit nog niet dat de pijn dus ‘psychisch’ is. Chronische pijn wordt gezien als een complex probleem. Hiermee wordt bedoeld dat de klachten in stand worden gehouden door zowel lichamelijke en psychische factoren.

Acupunctuur is zeer effectief gebleken bij de behandeling van pijn. Dit doen wij door flinterdunne naaldjes in acupunctuurpunten te zetten. Dit zijn plaatsen waar we zenuwen, spieren en bindweefsel kunnen stimuleren. Bij deze stimulatie komen pijnstillende stoffen vrij, zoals de natuurlijke pijnstiller endorfine. De doorbloeding wordt hierdoor gestimuleerd, wat een positieve werking heeft op het gehele lichaam.

Wilt u weten of wij wat voor uw pijnklachten kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons.