Stress is een vorm van emotionele of mentale spanning die uitwerkt op het lichaam. Stress kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld werkdruk, spanningen thuis en irritatie-stress. Door toedoen van deze stress-triggers worden stresshormonen aangemaakt (onder andere cortisol, adrenaline en noradrenaline). Zowel de stress zelf als de stresshormonen brengen verschillende symptomen en kenmerken (stressklachten) met zich mee. Stress hoort bij het leven – nieuwe dingen zijn voor iedereen spannend en zorgen voor een licht gevoel van stress. Dat gevoel van stress helpt u goed om te gaan met die nieuwe situatie. Dit noemen we gezonde stress.

Ongezonde stress is onder andere een belangrijke factor bij het ontstaan van bijvoorbeeld hoofdpijn. Hoofdpijn die wordt veroorzaakt door stress wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd. Spanningshoofdpijn gaat altijd gepaard met spierspanningen en lichamelijke, mentale en/ of emotionele stress. Hoofdpijn door stress is gering tot matig van aard en voelt dof, drukkend en/ of klemmend. Hoofdpijn als symptoom van stress uit zich bovendien aan één of beide zijden van het hoofd.

Voor het onderscheid tussen stress, overspannenheid en burnout houden we de onderstaande indeling qua duur aan. Stress: meestal korter dan 12 weken; Overspannenheid: meestal langer dan 12 weken; Burnout: langer dan 1 jaar en er is sprake van volledige uitputting.

Voor alle vormen van (stress)klachten kunt u goed bij Dragon Tuina terecht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hoge bloeddruk; gewichtsverlies of –toename; hoofd- nek- en schouderklachten; hartkloppingen; slaapstoornissen; paniekaanvallen; pijnlijke emoties; maag- en darmklachten; vermoeidheid; koude handen en voeten; duizeligheid.